نکات و ترفندهایی از همه چیز

مطالب جالب و خواندنی از دنیای اطراف ما

نکات و ترفندهایی از همه چیز

مطالب جالب و خواندنی از دنیای اطراف ما

سلام به همه دوستان

در این وبلاگ همیشه سعی میکنم که بهترین مطالب رو براتون بذارم که حتما توی زندگی کاربرد داشته باشه. من علاقه زیادی به اینترنت دارم و همیشه بهترین مطالبی رو که فکر میکنم برای شما هم جذاب باشه براتون قرار میدم.

طبقه بندی موضوعی

حافظه رام چیست؟

چهارشنبه, ۴ خرداد ۱۴۰۱، ۰۴:۵۹ ب.ظ

ما توضیح می دهیم که رام چیست و این نوع ذخیره سازی برای چیست. در ضمن انواع رام و رم چیست.

حافظه رام چیست؟

در علوم کامپیوتر، وقتی در مورد ROM صحبت می کنیم (مخفف Read – Only Memory، یعنی Read Only Memory)، به نوعی از ذخیره سازی مورد استفاده در رایانه ها و سایر دستگاه های الکترونیکی اشاره می کنیم که مشخصه آن فقط برای خواندن و در دسترس بودن است. هرگز برای نوشتن، یعنی می توان آن را بازیابی کرد، اما نمی توان آن را تغییر داد یا مداخله کرد.

رام دسترسی متوالی است و حضور آن مستقل از وجود منبع تغذیه است. همانطور که گفته شد محتوای آن قابل تغییر یا حداقل به سادگی و روزانه نیست و معمولاً حاوی اطلاعاتی است که توسط سازنده وارد سیستم می شود، پایه، عملیاتی یا اولیه.

علاوه بر این، این نوع حافظه بسیار کندتر از همتای خود، RAM (مخفف Random Access Memory، یعنی Random Access Memory) عمل می کند، بنابراین محتوای آن برای اجرای سریعتر به دومی تبدیل می شود.

با این حال، نسخه‌هایی از حافظه ROM (معروف به EPROM و Flash EEPROM) وجود دارد که می‌توانند چندین بار برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزی مجدد شوند، حتی اگر عملکرد آن‌ها توسط همان قوانین سنتی کنترل شود. با این حال، از آنجایی که فرآیند برنامه ریزی مجدد آنها نادر و نسبتاً کند است، آنها هنوز هم به همان روش فراخوانی می شوند.

حافظه رام برای چیست؟

رام دو کاربرد اصلی دارد که عبارتند از:

نرم افزار ذخیره سازی. معمولاً رایانه‌ها در دهه 1980 کل سیستم عامل خود را در ROM ذخیره می‌کردند، به طوری که کاربران نمی‌توانستند به اشتباه آن را تغییر دهند و عملکرد دستگاه را قطع کنند. حتی امروزه نیز برای نصب ابتدایی ترین نرم افزارهای بوت یا عامل (مثلاً BIOS، SETUP و POST) از آن استفاده می شود.
ذخیره سازی داده ها. از آنجایی که کاربران معمولاً به ROM یک سیستم دسترسی ندارند، از آن برای ذخیره داده هایی استفاده می شود که نیازی به تغییر در طول عمر محصول ندارند، مانند جداول پرس و جو، عملگرهای ریاضی یا منطقی و سایر اطلاعات فنی.

انواع حافظه ROM

سه نوع مختلف حافظه رام را در نظر بگیرید:

PROM . مخفف عبارت Programmable Read – Only Memory، دیجیتالی است و فقط یک بار قابل برنامه ریزی است، زیرا هر واحد حافظه به فیوزی بستگی دارد که پس از اتمام کار می سوزد.

EPROM . مخفف عبارت Erasable Programmable Read – Only Memory شکلی از حافظه PROM است که می‌توان آن را هنگام قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش یا سطوح ولتاژ بالا پاک کرد و اطلاعات موجود را پاک کرد و اجازه جایگزینی آن را داد.

EEPROM . مخفف Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory گونه ای از EPROM است که نیازی به اشعه ماوراء بنفش ندارد و می توان آن را در خود مدار مجددا برنامه ریزی کرد و قادر به دسترسی به بیت های اطلاعات به صورت جداگانه و بدون مجموعه است.

بر خلاف رام، RAM بسیار سریعتر و آزادانه قابل نوشتن است. این بدان معنی است که همه برنامه های در حال اجرا به این بانک حافظه می روند، اما به روشی کاملاً موقت: هنگامی که سیستم خاموش یا راه اندازی مجدد می شود، تمام RAM پاک می شود. البته این بدان معنا نیست که اطلاعات ذخیره شده روی دیسک از بین رفته است، بلکه فقط به این معنی است که در حال پیشرفت است.

RAM امروزه بسیار کارآمد، سریع و مقرون به صرفه است، بنابراین بسیاری از مهندسان سیستم ترجیح می دهند از آن به جای ROM استفاده کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۳/۰۴
Mohammad Hadi Ebrahimi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی