نقد و بررسی AMD Radeon Preview Driver 2022
در اوایل این ماه، AMD یک درایور جدید Adrenalin Edition 22.5.1 را منتشر کرد، که همان درایوری است که برای آزمایش همه پردازندههای گرافیکی برای مدلهای جدید Radeon از جمله 6650 XT، 6750 XT و 6950 XT استفاده کردیم. نکته قابل توجه در یادداشت های انتشار درایور این بود که پشتیبانی از مدل های جدید Radeon را اضافه کرد و هیچ چیز دیگری، اما در همان روز، AMD درایور دومی به نام "AMD Software Preview Driver May 2022" را منتشر کرد و یادداشت های انتشار برای آن درایور کاملاً بود. جالب هست.
یادداشتهای انتشار AMD ادعا میکنند که بهینهسازی DirectX 11 برای پردازندههای گرافیکی سری Radeon RX 6000 میتواند منجر به بهبود عملکرد تا 8 درصدی برای Radeon RX 6950 XT در مقایسه با درایور نرمافزار قبلی نسخه 22.5.1 شود. و در حالی که آنها از 6950 XT به عنوان مثال استفاده کردند، ادعا می شود که همه پردازنده های گرافیکی RX 6000 باید عملکرد DX11 بهبود یافته را ببینند.
یادداشتها همچنین مدعی بهینهسازی برای SAM (حافظه دسترسی هوشمند) در Death Stranding و Watch Dogs Legion میشوند که تا 24 درصد افزایش مییابد. اینها تقویتهای نسبتاً قابل توجهی هستند که میتوانند به بهبود عملکرد سری Radeon RX 6000 کمک کنند و به آنها کمک کنند تا در مقابل رقابت GeForce بهتر جلوه کنند.
برای اینکه بفهمیم چقدر تفاوت درایور جدید ایجاد میکند، ما از 50 بازی خود استفاده کردیم تا درایور Radeon نسخه 22.5.1 و پیشنمایش درایور جدید را با استفاده از Radeon RX 6700 XT مقایسه کنیم. در حالت ایدهآل، باید پردازندههای گرافیکی بیشتری را آزمایش میکردیم، اما فکر میکنم برای 50 نمونه بازی، متوجه خواهید شد که چرا آزمایش را به یک کارت گرافیک محدود کردیم.
برای همه آزمایشها، Resizable BAR فعال بود -- این SAM برای پردازندههای گرافیکی Radeon است - و ما از سیستمی استفاده میکنیم که توسط Ryzen 9 5950X با 32 گیگابایت حافظه دو کاناله و دو کاناله پشتیبانی میشود. تمامی 50 بازی در رزولوشن های 1080p، 1440p و 4K بنچمارک شدند. طبق معمول، عملکرد همه 50 بازی را بررسی خواهیم کرد، اما قبل از آن، داده های چند بازی را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.
معیارها
AMD ادعا کرده است که بسته به پردازنده گرافیکی مورد استفاده، از 6٪ تا 24٪ بهبود عملکرد در Watch Dogs Legion با SAM فعال شده است. در اینجا ما Radeon 6700 XT را داریم که با استفاده از درایور پیشنمایش تا 17 درصد سریعتر بود، که در 1440p مشاهده میشد که در آن نرخ فریم از 82 فریم بر ثانیه به 96 فریم در ثانیه افزایش یافت. این افزایش قابل توجهی است که شاهد بودیم که 6700 XT با 9 درصد حاشیه به RTX 3070 برتری داشت در حالی که قبلاً 7 درصد کندتر بود.
بازی دیگری که ادعا می شد با استفاده از SAM عملکرد را افزایش می دهد Death Stranding بود و این عنوان دیگری است که قبلاً در حال آزمایش آن بودیم. AMD ادعا کرد که تا 12٪ تقویت شده است و با Radeon 6700 XT ما شاهد افزایش 11٪ در 1080p، 14٪ در 1440p و سپس فقط 5٪ در 4K بودیم.
این برای 6700 XT در مبارزه با RTX 3070 خوب است زیرا قبلا در 1440p پردازنده گرافیکی Radeon 4٪ کندتر بود، اما اکنون با درایور پیش نمایش 9٪ سریعتر است.
اجازه دهید به بررسی برخی از دستاوردهای چشمگیرتری که با درایور پیشنمایش در عناوینی که در یادداشتهای انتشار ذکر نشدهاند، بررسی کنیم.
در اینجا ما The Witcher 3 را داریم که درایور پیشنمایش عملکرد را تا 10% در 1440p افزایش میدهد. این یک دستاورد خوب است که به 6700 XT کمک کرد تا با RTX 3070 گرانتر رقابت کند. قبلاً 12٪ کندتر از GPU GeForce بود، اکنون فقط 3٪ کندتر است.
با حرکت به Apex Legends، شاهد افزایش 9 درصدی در 1080p، 8 درصدی در 1440p و سپس 6 درصدی در 4K هستیم. باز هم، جایی که Radeon در رزولوشن 1080p و 1440p کندتر از RTX 3070 بود، اکنون می تواند با آن مطابقت داشته باشد.
جالب اینجاست که Call of Duty Vanguard که به طور پیشفرض از DX12 استفاده میکند، همچنان شاهد بهبود عملکرد با درایور پیشنمایش بود. در 1080p نرخ فریم 9٪ بهبود یافته است، سپس 5٪ ملایم تر در 1440p و 7٪ در 4K بهبود یافته است. این به اندازه کافی بود تا 6700 XT مزیت عملکردی در 1080p و 1440p داشته باشد در حالی که RTX 3070 در 4K را جذب کرد.
Shadow of the Tomb Raider بازی دیگری است که ما با استفاده از DX12 آزمایش میکنیم، اما حتی در اینجا نیز درایور پیشنمایش بهبودهایی را ارائه میدهد. در 1080p عملکرد 7٪ افزایش یافت، سپس فقط 4٪ در 1440p و 4K. دستاوردها در طول آزمایش ما ثابت بودند و اگرچه مطمئناً زیاد نبودند، اما به 6700 XT کمک کرد تا به RTX 3070 نزدیک شود، و آن را 6٪ کندتر در 1440p در مقابل 10٪ کندتر کرد.
Battlefield V با استفاده از DX11 API به بهترین شکل اجرا میشود و بنابراین معمولاً این روشی است که ما بازی را آزمایش میکنیم. درایور پیشنمایش جدید عملکرد را بهبود بخشید و در حالی که دستاوردها به طور مداوم تولید میشد، آنها نیز نسبتاً کوچک هستند.
ما به دنبال 4% در 1080p، 3% در 1440p و 4K هستیم. دقیقاً نتایج بازی تغییر نمی کند، اما عملکرد رایگان است.
ما همچنین PUBG را با استفاده از DX11 آزمایش میکنیم و در اینجا پردازندههای گرافیکی Radeon عموماً توسط رقابت GeForce خرد میشوند و درایور پیشنمایش کمک زیادی به تغییر آن نکرد. ما به دنبال عملکرد 3-4٪ بیشتر هستیم که اساساً چیزی نیست وقتی در نظر بگیرید که RTX 3070 هنوز 30٪ در 1080p سریعتر است.
Microsoft Flight Simulator نیز با استفاده از DirectX 11 آزمایش شده است و مانند بسیاری از بازیها هیچ افزایش عملکردی پیدا نکردیم.
War Thunder یکی دیگر از عنوانهای DX11 است که با درایور پیشنمایش هیچ بهبودی در عملکرد آن مشاهده نشد، و این عنوان دیگری است که انویدیا مزیت عملکرد قابلتوجهی ندارد.
خلاصه عملکرد
ما مقداری از همه چیز را دیدیم، از دستاوردهای چشمگیر، تا تغییرات نسبتاً جزئی، و سپس هیچ چیز. بنابراین سوال بزرگ این است که این درایور جدید چقدر به طیف وسیعی از بازیها کمک میکند و برای پاسخ به این سوال، به مقایسه 50 بازی در 1080p، 1440p و 4K میپردازیم.
با شروع با رزولوشن 1080p، می بینیم که هر چقدر که برخی از دستاوردها چشمگیر هستند، تصویر کلی با افزایش عملکرد 3 درصدی به طور متوسط تغییر نمی کند. تنها بازی ای که عملکرد واقعاً به عقب رفت Godfall بود و این فقط می تواند یک اشکال باشد، اما حتی اگر بخواهیم آن نتیجه را حذف کنیم، حاشیه در 3٪ باقی می ماند.
اگرچه پیشرفتهای عملکرد SAM در Watch Dogs Legion و Death Stranding بسیار چشمگیر بود و ارتقای بازیهایی مانند Apex Legends و Vanguard نیز عالی بود، در بیشتر موارد ما به دنبال افزایش ۴٪ یا کمتر هستیم. در واقع، 36 بازی از 50 بازی آزمایش شده شاهد تغییر عملکرد 4 درصد یا کمتر بودند.
با حرکت به سمت 1440p، حاشیه کلی به 2% به نفع درایور پیشنمایش کاهش مییابد و اکنون فقط سه بازی داریم که عملکرد آنها با دو رقمی بهبود یافته است، که هنوز هم بسیار چشمگیر است، اما تغییر چندانی در تصویر کلی ایجاد نمیکند. .
در 4K شاهد بهبود کلی 2٪ هستیم، اما نه یک بازی با سود دو رقمی و فقط 5 عنوان که در آن افزایش عملکرد از 5٪ فراتر رفت.
قبل از انتشار این درایور، متوجه شدیم که RTX 3070 به طور متوسط 11٪ سریعتر از 6700 XT است و اگرچه در اینجا ما حاشیه ها را به ترتیب معکوس محاسبه می کنیم، می توانید ببینید که به طور کلی 6700 XT اکنون 7٪ کندتر است. تغییرات چند درصدی که بر اساس قیمت فعلی باعث میشود پردازنده گرافیکی Radeon انتخاب جذابتری برای این تطابق خاص باشد.
افزایش عملکرد یا نه؟
دیدن برخی عملکردهای اضافی بدون هزینه اضافی همیشه عالی است و این چیزی است که در چند مورد در اینجا دیدهایم. متأسفانه، دستاوردهای DX11 در سراسر صفحه دیده نمی شوند و در بیشتر موارد بسیار نرم بودند. بازیهایی که پردازندههای گرافیکی Radeon در مقایسه با رقبای GeForce با مشکل مواجه هستند، بدون تغییر باقی میمانند، مانند PUBG و The Outer Worlds.
به طور کلی میتوان گفت که درایور پیشنمایش گامی عالی برای AMD است و آن چیزی نبود که انتظار دیدن آن را داشتیم. با این اوصاف، ما فکر میکنیم که این نتایج برخی از شما را پس از بررسی سرفصلهایی که تصویر بسیار مثبتتری را ترسیم میکنند، ناامید میکند و گیمرهایی که انتظار حداقل 4% را دارند و اغلب در عناوین خاص سود بسیار بالاتری دارند.
مطمئناً، اگر برای ذکر چند مثال خوب بر روی بازی هایی مانند Watch Dogs Legion، Death Stranding، The Witcher، Apex Legends، Forza و Vanguard تمرکز کنید، به طور متوسط به بهبود 10 درصدی نگاه می کنید که یک ارتقاء بسیار قابل توجه است. از به روز رسانی درایور
اما وقتی نوبت به 50 نبرد رودرروی ما میرسد، بهطور میانگین، دستاوردها فقط چند درصد یا حتی کمتر از مقایسه نتایج SAM در مقابل نتایج غیرفعال است. باز هم، هر ذره کمک می کند و با وجود پردازنده های گرافیکی Radeon که از قبل مقرون به صرفه تر از رقبا هستند، این می تواند معادله ارزش را بیشتر به نفع AMD تغییر دهد.
در پایان، ما انتظار نداریم که این درایور توصیههای GPU بازبینان را تغییر دهد، اما نمیخواهیم دستاوردهای مشاهده شده را کاهش دهیم زیرا برخی از آنها واقعاً چشمگیر بودند. در کل چیزهای خوبی از AMD.