7 اصل نظامی که باید در استراتژی کسب و کار خود اعمال کنید
از سرعت، غافلگیری و صرفه جویی در تلاش برای شکست دادن رقابت خود استفاده کنید.
"استراتژی کسب و کار" یک عبارت قدرتمند است. مردم دوست دارند از آن برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران استفاده کنند و وقتی شما در مورد آن صحبت می کنید، مخاطبان به شما گوش می دهند. اما همچنین یکی از عباراتی است که بیش از حد استفاده شده و - در برخی موارد - مورد استفاده نادرست است.
این روزها این اصطلاح را زیاد می شنوم. کسب و کارها و به اصطلاح رهبران فکری هر سال در مورد روندهای نوظهور در استراتژی صحبت می کنند. اما آیا این استراتژی ها باید در طول زمان تغییر کنند؟
ضرب المثلی وجود دارد که می گوید 20 درصد از مشاغل در هر صنعتی 80 درصد از درآمد را به دست می آورند. من معتقدم این به این دلیل است که آنها یک استراتژی تجاری آزمایش شده دارند که هر یک از اصول اساسی زیر را در بر می گیرد، که مبتنی بر ایده های نظریه پرداز نظامی مشهور پروس کارل فون کلاوزویتس است و در کتابچه راهنمای عملیات نظامی ارتش ایالات متحده گنجانده شده است.
کلاوزویتز، نظریهپرداز استراتژیک مشهور، معتقد بود که جنگ و تجارت شباهتهای زیادی دارند و هر دو شامل تضاد منافع است. بینش و استراتژی او نه تنها به طور قابل توجهی بر تجارت مدرن تأثیر می گذارد، بلکه فرصتی برای مدیرانی است که می خواهند استراتژی های تجاری جهانی خود را بهبود بخشند.
اصل هدف
هر اقدامی باید یک هدف مشخص و قابل اجرا داشته باشد. این اولین اصل یک استراتژی موثر است. اگرچه ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما نمی توانم بر اهمیت مطمئن بودن در مورد آنچه قصد انجام آن را دارید - و نحوه برنامه ریزی برای دستیابی به آن تاکید کنم.
صاحبان مشاغلی که وقت خود را صرف تعیین اهداف روشن برای شرکت و کارمندان خود می کنند، معمولاً سودآورترین و با حاشیه قابل توجهی هستند. این کسبوکارها عملیات خود را به کارآمدترین و مؤثرترین روش انجام میدهند، زیرا هر کارمند (مهم نیست که تعداد آنها چقدر باشد) دقیقاً میدانند که چه نقشی دارد، انتظار میرود چه چیزی را ارائه دهند و تا چه زمانی باید آن را انجام دهند.
چشم انداز شرکت من «ساخت ابزارهای هوشمندانه لذت بخش» است. این هدفی است که به عنوان یک بیانیه مشخص از هدف به تک تک کارکنان می رسد.
اصل تهاجمی
تجارت، مانند جنگ، مبارزه ای شدید برای بقا است - و بقا مستلزم آن است که در حالت تهاجمی باشید. به عنوان یک کارآفرین فناوری، من دائماً تنظیماتی را انجام می دهم تا در شرایط اقتصادی امروز پیشرفت کنم.
به چالش کشیدن رقبا و پیروزی در نبردها تنها راه برای بالا رفتن از نردبان موفقیت است. هر بازاری دارای چالش هایی است و تنها با توجه به آنها می توانید فضای خود را ایجاد کنید.
تاریخ نشان می دهد که شما در نبردها در حالت دفاعی برنده نمی شوید. در عوض، شما باید نقاط قوت و مهمتر از همه، نقاط ضعف رقابت خود را شناسایی کنید. به دنبال شکافی در زره باشید که بتوان از آن بهره برداری کرد. ذهنیت "حمله بی امان" را القا کنید، به طور مداوم با محصولات، خدمات و راه های جدید تهاجمی کنید تا به چشم انداز ایده آل خود برسید و با آنها ارتباط برقرار کنید.
اصل توده
اصل توده در مورد تمرکز قدرت خود در مکان و زمان مناسب است: "قدرت رزمی را در مکان و زمان تعیین کننده متمرکز کنید."
در مورد تجارت، این بدان معنی است که قبل از استفاده از فرصت، باید منتظر آن لحظه تعیین کننده باشید. و زمانی که آن لحظه فرا رسید، تنها در آن صورت باید تمام منابع خود را برای دستیابی به موقعیت مطلوب در بازار متمرکز کنید. این اغلب در عمل توسط مشاغلی که با فصلی سروکار دارند دیده می شود، جایی که معاملات عمده در یک دوره زمانی کوتاه انجام می شود که نیاز به تخصیص گسترده منابع دارد.
اصل مانور
کسبوکارها باید انعطافپذیر باقی بمانند و قدرت مانور کافی برای ادامه راههای نوآورانه و خلاقانه برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان خود داشته باشند. علیرغم همه شانسها، و مهم نیست که رقابت چه میکند، کسبوکارها باید به حرکت رو به جلو ادامه دهند و همیشه به دنبال راههای سادهتر، ارزانتر و سریعتر برای خدمات رسانی به مشتریان، افزایش فروش و دستیابی به بازده سرمایهگذاری بالاتر باشند.
اصل مانور شما را ملزم می کند که از سرعت، غافلگیری و صرفه جویی در تلاش به عنوان عناصر کلیدی برای شکست دادن رقابت خود استفاده کنید. اگر قاطعانه حرکت نکنید، دچار رکود می شوید. و زمانی که دچار رکود میشوید، خطر از بین رفتن کسبوکار را دارید. مانور یک عمل ابتکاری است که منجر به دستاوردهای بلندمدت تجاری و رشد پایدار می شود.
اصل غافلگیری
رایج ترین و کلاسیک ترین اشتباهی که یک کسب و کار می تواند انجام دهد این است که قابل پیش بینی باشد. این لزوماً به این معنی نیست که شما نیاز به معرفی یک محصول کاملاً جدید دارید، اما اغلب میتواند به شکل یک محصول بهبودیافته و تغییر مکان یافته باشد که بازنگری اساسی صورت گرفته است.
به منظور جلوتر ماندن از رقبا، کسبوکارها باید دائماً برای ایجاد مزیت رقابتی با محصولات، استراتژیهای بازاریابی، خدمات، فرآیندها، استراتژیهای فروش و با اتخاذ فناوری جدید تلاش کنند.
اصل امنیت
به عنوان یک کسب و کار، باید از دارایی ها و منابع ارزشمند خود محافظت کنید. رقبای شما همیشه مراقب آسیبپذیریهایی هستند که ممکن است ارائه دهید، که میتوانند از آن برای کسب مزیت سوء استفاده کنند.
فنآوریهای اجتماعی، موبایلی و ابری در عملکرد بیشتر کسبوکارها رشد کردهاند و منجر به سطوح بالاتری از نوآوری و تحولات تجاری میشوند. امنیت دیگر نباید مانعی برای این حرکت باشد. در عوض، زمان آن فرا رسیده است که کسبوکارها همزمان با حرکت رو به جلو، ریسکها را تا سطوح قابل قبول تحلیل و کاهش دهند.
اصل سادگی
به قول کارل فون کلاوزویتس، «همه چیز در جنگ ساده است، اما ساده ترین چیز دشوار است. مشکلات انباشته میشوند و با ایجاد نوعی اصطکاک پایان مییابند که غیرقابل تصور است مگر اینکه کسی جنگ را تجربه کرده باشد.»
بهعنوان یک رهبر استراتژیک، باید تصمیمهای متعددی را در حین برنامهریزی بگیرید. با این حال، آنچه مهم است این است که اگر قرار است بدون مشکل اجرا شوند، این برنامهها واضح، موجز و قابل درک باشند.
با برداشتن این مراحل، خود را در موقعیتی قرار می دهید که شرکت خود را افزایش دهید و مزیت خود را در برابر بازارهای متغیر و رقبای جدید در طول زمان حفظ کنید.